Kwadratuur

October 16, 2007    esc.rec.14, Press

Kwadratuur (www.kwadratuur.be):

Het Nederlandse esc.rec-label heeft een fijne neus voor onbekende, interessante muzikanten die niet vies zijn van een experiment meer of minder. Neem nu deze Robert Witt. Volgens de bio is de man een klankinstallatiebouwer en geluidskunstenaar die ooit live het geluid van niets minder dan breiende vrouwen bewerkte. Faut le faire! Het experiment kreeg zelfs navolging in de uitgave van de dubbel-cd ‘Grannittin’ (ook op esc.rec), vol bewerkingen door onder meer Goem, Gluid, Lukas Simonis en Jos Smolders. ‘ssri’ is zijn debuut.

In de wereld van soundscapes, ambient, drones of hoe je het beestje ook wil noemen, moet men anno 2007 sterk in de schoenen staan om als debutant indruk te maken. En het mag gezegd, Witt slaagt daar met de twee vingers in de neus in. Voor zijn composities gebruikt hij samples uit zowat alles wat hem interessant lijkt. Veldopnames, filmsamples, zijn eigen stem, clicks, tikjes, fragmenten uit hedendaagse muziek en flarden geplukt van de radio worden in loops gegoten en op of achter mekaar geplakt in negen knappe klankcollages. De klanken worden grondig bewerkt en verknipt en zelden is het bronmateriaal nog herkenbaar. De meeste punten scoort Witt misschien nog door het knappe evenwicht dat hij weet te vinden tussen het aanwenden van abstract klankmateriaal en het gebruik van vage melodische of ritmische ideeën. Dat laatste is nooit expliciet, eerder suggestief. ‘ssri’ is dan ook niet te catalogiseren als puur geluidsexperiment en valt ook niet onder de noemer van conventionele ambient, maar is een mengvorm van beide.

Witt toont zich ook een meester in de dosering: de aangewende klanken krijgen ruimte om te ademen, terwijl de composities toch dynamisch overkomen en nooit op een enkele knap gevonden klank teren. Daardoor blijft het werk boeien, ook al doordat de sfeer regelmatig omslaat. Is ‘jen_kun-fu’ een dromerige drone van gemanipuleerd watergekabbel met vogelgekwetter in de verte, dan is opvolger ‘Kr////’ een stuk duisterder. In dat stuk borrelen grommende en sissende klanken op vanuit de diepte en heeft de finale een verrassende wending door het insluipen van een raadselachtige pianosample. Behoorlijk bevreemdend is het geknip en geplak met stemklanken in ‘SNTX_3r’ tegen een desolate achtergrond van wat klinkt als plaatslagerij. ‘DU345052? klinkt dan weer vrij neurotisch dankzij een dwingende, monotone loop van een synth-achtige klank op de voorgrond en een volgestapeld totaalgeluid.

Met ‘ssri’ levert Witt een filmische ambientparel af die zeker in deze herfstige tijden bijzonder goed tot zijn recht komt in de late uurtjes. In twee worden samengevat: ijzersterk debuut.

(Sven Claeys)

Gonzo (circus)

September 11, 2007    esc.rec.14, Press

Gonzo Circus (www.gonzocircus.com):

De verpakking van dit cdr-debuut doet denken aan een vijverbodem, en ook de muziek van deze installatiebouwer verdrinkt in een poel van effecten en echo’s. Witt gebruikt samples uit het werk van andere artiesten, maar creëert ook eigen klanken (ijzergeschraap, ritselende plastiekzakjes, stemvervormingen, enzovoort). De geluidsbronnen worden via loops en overvloedige effecten computergestuurd omgezet in veelgelaagde drones waar af en toe de originele dissonanten doorpriemen. Onaardse titels als ‘SNTX_3r’ of ‘DU345052’ versterken de mysterieuze sfeer.

Er wordt tegenwoordig (te) veel experimentele dreunmuziek uitgebracht, maar de klankvariatie en opmerkelijke kwaliteit van ‘Ssri’ geven deze nieuwkomer recht van bestaan. Enkel de langgerekte imitaties van een haperende cd hadden wat ons betreft niet gehoeven. We waarderen de poging tot luchtigheid, maar verkiezen de ingetogen en halfverdronken Witt.
(pv)

Vital Weekly

May 29, 2007    esc.rec.14, Press

Vital Weekly (www.vitalweekly.net):

The name Robert Witt might not ring an immediate bell, but he’s the guy who graduated from art school with sound installations and live manipulation of sound, most notorious the live processing of knitting, which was later remixed by a whole bunch of people in the ‘Grannittin’ project (see Vital Weekly 545), in a knitted sock on the same label that is now responsible for his solo debut release.

For his current release, with nine tracks, he samples whatever he feels is interesting to use: “his own voice, plastic bags, clicks and tics, things out of movies, dutch pirate radio and contemporary music”. All of these samples are then manipulated inside the computer. Witt assembles lots of small loops and creates densely layered patterns (to stay in the analogy of knitting) with these. He treats similar loops slightly different with all sorts of plug-ins. His music gets something mechanical and also some rhythmic. Not that he produces dance music, although the opening ‘Jen_kun-fu’ could easily be mistaken for a Chain Reaction outtake. This doesn’t happen with the other pieces. His sources are most of the time obscured through the deliberate clouds he produces out of them. At times intense and loaded with anger, such as is in ‘Du345052?, but he also has a great sense of humor in some of the other pieces.

It’s a pretty strong debut with music that defies categorization. It’s experimental enough, but falls outside noise or microsound, techno or other forms of rhythm based music, but has enough power of its own.
(FdW)

Robert Witt – ssri

May 17, 2007    esc.rec.14, Releases

Title: ssri
Artist: Robert Witt
Available format: Download
Catalog#: esc.rec.14

This release is also available via many other download and streaming channels, like Spotify, iTunes, etc. Check this Spotify playlist for many more Esc.rec. releases on Spotify.

Tracklisting

01 jen_kun-fu (8.05)
02 Kr//// (5.31)
03 <FNK> (6.39)
04 Achlatatog (4.20)
05 Brlod (5.57)
06 ssssmm (6.42)
07 SNTX_3r (4.29)
08 DU345052 (6.08)
09 James in ~s (4.32)

Credits

All music by Robert Witt.
Design by Harco Rutgers.

Press release

Ssri is the debut album of Robert Witt. His delicate, delay driven, repetitive dubscapes are to drown in. Combined with heavily manipulated but subtle sounds, listening to this album with eyes closed can become a very visual experience. Something like submerging yourself in a relaxing warm bath, dreaming, unwilling to surface again into cold harsh reality.

Reviews

Check some reviews of this release overhere.